Çocuklarda empatik kaygı belirtileri sekiz ila on aylık çocuklar arasında belgelenmiştir . Birileri ağlarken endişelenmek gibi daha belirgin empati biçimlerinin gösterilmesi, küçük çocuklarda görülebilir. Ancak gelişimin tüm yönleri gibi, bu beceri gelişiminin miktarı ve kalitesi bir çocuktan diğerine büyük ölçüde değişebilir.Çocuklar gelişiminde erken empati kurmayı öğrendiklerinde, başkalarına nezaket gösteren, saygı ve anlayışla davranan yetişkinler haline geldiklerini ve yaşamın ilerleyen zamanlarında daha güçlü empati becerileri edindikleri bilinmektedir. Empati kurabilen çocuklar; empati kurabilen ebevenler, eşler, iş arkadaşları ve arkadaşlar olabilir.
Empati sabit bir özellik değildir; beslenebilir. Ebeveynler, empatik kardeşler, öğretmenler ve bakıcılar tarafından teşvik edilebilir ve geliştirilebilir. Fakat empatinin gelişmesi zaman alır. Ebeveynler, öğretmenler ve bakıcılar genellikle küçük çocukları nasıl daha empatik olmaya teşvik edebileceğini sorarlar. İşte bazı ipuçları:
- Duysulara nasıl değer verileceğini modelleyin.
Birincisi, mümkün olduğunda, çocuklara sıcaklık ve empati gösterin. Çocukların, başkalarına uygun davranma ve etkileşim kurma yollarını öğrenmek için çevrelerini izledikleri ve çevrelerinde gördükleri davranışlardan etkilendikleri bilinmektedir. Başkalarının duygularını kabul edip onlara değer vererek ve insanlar üzgün, sıkıntılı, sinirliyken veya yardıma ihtiyaç duyulduğunda anlayış ve sempati göstererek iyi bir rol modeli olabilirsiniz.
Çocuklar olumsuz duygular gösterdiğinde, nasıl hissettiğini kabul edin. Başka bir şeye geçmek için iyi olduklarını bildirene kadar beslemeyi sağlayın. Küçük çocuklar bazen ne hissettiklerini anlamada yardıma ihtiyaç duyarlar, bu nedenle onlar için duyguları etiketleyin. Örneğin, eğer ağlıyorlarsa: “Üzgün görünüyorsun. Nasıl yardımcı olabilirim?” diyebilirsiniz.
-
Duyu, düşünce ve davranışları birbirine bağlayın.
İkincisi, duygulardan bahsederken davranışları, çocukların sebeplerini ve etkilerini anlamaları için duygularla ilişkilendirin. Örneğin: “Ali üzgün hissediyor çünkü Ahmet oyuncağını aldı. Ali’nin daha iyi hissetmesine ne yardımcı olabilir? ”Çocuklara sebepleri ve sonuçları öğretmek de öyküler, oyunlar veya kitap okuma yoluyla yapılabilir. Çocuklarla karakterlerin düşünceleri, duyguları ve davranışları hakkında konuşun. Karakterler daha sonra ne yapabilir? Bu senaryoları çocuğun kendi deneyimlerine bağlayın. Örneğin, eğer karakter ailesini özlediği için üzgünse, bu hissi bir zamana bağlayın; çocuğun da benzer bir şey için üzüntü duyduğunu belirtin. Bu, çocuğun duygu, düşünce ve davranışlar arasındaki bağlantıyı daha net anlamasına yardımcı olur. Daha büyük çocuklar için (beş yaş ve üstü), başka bir çocuğun veya yetişkinin düşüncelerini ve bakış açılarını anlamalarını isteyin: “Nasıl hissediyorlar? Neden üzülebilirler? Yardım etmek için ne yapabiliriz? ”
-
Bir empati iklimi inşa edin.
Üçüncüsü, bir aile veya bir sınıf olarak, çocukları aileleri ve arkadaşları ile empatik ve anlayışlı olmaya teşvik eden bir iklim oluşturmak için birlikte çalışmaya odaklanın. Çocuğunuz sınıfındaki bir çocuk ile empati kurmayla mücadele ediyorsa, empatik olma fırsatlarını yaratarak başarılı olmaları için onları hazırlamaya çalışın ve kibar olmanın kendisi dahil herkese nasıl fayda sağlayabileceğini vurgulayın: “En sevdiği oyuncağını kaybettiğinde erkek kardeşine yardım etmen çok ince bir davranış.
Eminim bunu hatırlayacak ve ihtiyacın olduğunda sana yardım etmek isteyecek! ”Bu, gelecekte aynı davranış türlerini daha da güçlendirecektir. Güçlü empati becerileri, çocukları yaşamda başarıya hazırlayabilir. Ebeveynler, öğretmenler, bakıcılar ve hatta kardeşler birbirlerinin bu başarıya ulaşmalarına yardımcı olmada güçlü bir rol oynayabilir.
Sağlıcakla Kalın.
Gizli Hazineleri Keşfedin