Çocuğunuza Kitap Okuma birçok yönden yararlıdır. Kitaplar, çocukların günlük konuşmada sık kullanılmayan yeni sözcüklere alışmalarını sağlar. Ayrıca çocuklara kitap okumak onların soyut fikirlerini geliştirmeleri için de harika bir seçenektir. Bir yetişkin, bir çocuğa kitap okuduğunda; sık sık resimleri etiketler, kitaptaki aktiviteler hakkında konuşur, soruları birlikte çözer ve onlara yeni sözcükler ve kavramlar öğretir.
Çok küçük çocuklara yapılan kitap okumaları; okuryazarlık becerisini arttırmakla kalmayıp uzun vadede okulda matematik gibi sayısal alanlarda da fayda sağlar. Buna ek olarak, çocuklara erken yaşta kitap okuma, özellikle dezavantajlı ailelerin çocuklarının sosyo-ekonomik durumları ile ilgili sınırlamaları aşmalarına yardımcı olmaktadır. Bu nedenle, çocuklara ayırabileceğiniz en küçük zaman diliminde bile kitap okumak çok önemlidir.
Çocuklarda gelişen becerilerin çocuklarla birlikte yapılan okumalar sonrasında mı yoksa çocukların okul, kreş vb. eğitim kurumlarında yapmış oldukları becerilerini geliştirmeye yönelik başka bir dizi aktivite sayesinde mi olduğu merak edilmiş ve bu konuda birçok araştırıma yapılarak çocuklarda hangi becerilerin ne şekilde geliştiği gözlemlenmeye çalışılmıştır.
Araştırmalar iki-üç yaşlarında erken çocukluk döneminde çocuklarla paylaşılan okuma zamanlarının yararlarını oldukça açık ve net şekilde göstermiştir. Ebeveynler çocuklarına iki-üç yaşlarında ne kadar sık kitap okurlarsa, çocukların konuşulan kelimeleri ve geometrik şekilleri tanıma, onları kağıda aktarma, harfleri yazma, kelime ve sayıları yazma gibi becerilerinde; çocuklar dört ila beş yaşına geldiklerinde daha fazla bilgi sahibi olduklarını göstermiştir.
Çocuğunuza Kitap Okuma Aktiviteleri Yapın
Dahası, erken yaşta sık yapılan okumalar, okuma, yazma, heceleme ve dilbilgisinde daha iyi performansla ilişkilendirilmiştir. Daha da şaşırtıcı bir şekilde, üç yaşında çocuklara yapılan okumaların, altı yıl sonra yani sekiz ila dokuz yaşlarına geldiklerinde matematikle ilgili becerilerine de fayda sağladığı gözlemlenmiştir. En cesaret verici bulgu, dezavantajlı ailelerin çocuklarının paylaşılan kitap okumadan daha fazla yararlanmış olmasıdır. Bu, kitap okuma sıklığının artırılmasının, dezavantajlı ailelerin çocuklarının kelime bilgisi ve genel akademik başarılarını desteklemelerinde uygun bir yol olduğunu göstermektedir.
Paylaşılan okumanın yararlarının ebeveynler ve ailelerle ilişkili diğer faktörlerin bir ürünü olup olmadığını ele almak için, çeşitli olası değişken faktörlerin etkisi yine yapılan birçok araştırma ile kontrol edilmiştir. Bunlar arasında çocukların zeka düzeyi, evdeki çocuk kitaplarının sayısı ve ebeveynlerin okuma dışında çocuklarla ilgilendikleri ev etkinlikleri de yer almaktadır. Bunlar, resim çizmeyi veya çocuklarla sanat etkinlikleri yapmayı, birlikte müzik çalmayı, oyuncaklarla veya oyunlarla oynamayı ve birlikte egzersiz yapmayı içerir.
Bu faktörlerin hepsi incelenmesine rağmen, erken paylaşılan okumanın uzun vadede önemi göz ardı edilemeyecek kadar fazladır. Bu nedenlerle çocuklarınıza kitap okuduğunuz zamanın daha fazlasını çocuklarınızla beraber kitap okumaya ayırın.
Gün içerisinde yalnızca on dakikalık bir zamanınız olsa bile, ortak okuma aktivitelerine katılın.
Ebeveynlerin bu okuma seanslarını çocuklarla etkileşimli şekilde, onları da dahil ederek yapmaları çok daha yararlıdır. Örneğin, ebeveynler, çocuklara gösterdikleri bir resmin ne olduğunu sorarak çocuğun resmi zihninde etiketlemesini sağlayabilirler. Okuma aktivitesi sırasına çocukların bildiği kelimelerle ilgili sorular sorabilir, hikayeyi ve hikaye karakterlerinin ne yapacağını tahmin etmelerini isteyerek onları sorular sormaya teşvik edebilirler. Bunlar okuma aktivitesini bir öğrenme oturumu haline getirmenizi sağlayacaktır.
Sözlü beceriler okuryazarlığın öncüsüdür, bu nedenle dilsel olarak dezavantajlı çocukların sınıfta okuma ve yazma ile ilgili sorun yaşaması şaşırtıcı değildir. Muhtemelen daha az bilinen şey, bu sorunların uzun ömürlü olabileceğidir. Öyle ki gelecekteki akademik başarıyı olumsuz ve derinden etkileyeceklerdir.
Ebeveynler çocuklarının dil gelişimi hakkında doğru bilgiye sahip olarak, gerçek bir fark yaratma gücüne sahiptir. Ebeveynlerin erken yaşlarda çocuklarıyla konuşmaları da bu nedenle oldukça kıymetlidir. Son olarak, tüm kitaplar eşit derecede yarar sağlamaz. Ebeveynlerin, çocuklara erken yaşta kitap okumanın avantajlarından yararlanmaları için çocuklarının yaşı için en uygun kitapları seçmeleri önemlidir.
Sağlıcakla Kalın.
Keşfetmeye Devam Edin: İlgili Bağlantıları Kullanın